Live-kennissessie hoogbegaafdheid

In november hebben we een LIVE kennissessie gegeven in samenwerking met Novilo. Kijk hem terug in de blog! Wil je alsnog de superhandige tool ‘moeilijk-makkelijk grafiek’ ontvangen met bijbehorende instructie? Schrijf je onderaan in en ontvang hem direct in je mail!


Sander is niet het type hoogbegaafde leerling dat veel mensen voor ogen hebben: die ene met heel veel kennis en een onstilbare leerhonger. Mede daardoor hebben de leerkrachten op de basisschool Sander niet herkend en erkend als hoogbegaafde leerling. In deze kennissessie blikken we terug aan de hand van zijn leerlingdossier waarin Sander gekenmerkt wordt als: ‘ongeïnteresseerd’, ‘niet gemotiveerd’ en ‘kartrekker als het gaat om ongewenst gedrag’. Wat is er gebeurd? Op welke momenten had er toch echt wel een belletje moeten gaan rinkelen bij de leerkracht of intern begeleider?

Enkele citaten uit het leerlingdossier van Sander…

  • “Na iedere vakantie heeft Sander ontzettend veel moeite om weer naar school toe te gaan”, juf Lineke groep 1-2.
  • “Sander heeft heel veel moeite met het automatiseren van de letters”, meneer Bart groep 3.
  • “Tijdens de rekenlessen loopt Sander ontzettend te stieren, hij houdt andere kinderen van het werk en vindt alles saai. Je ziet het ook terug in zijn rekenresultaten. Hij is van een I-score naar een II-score gegaan”, juf Nicole groep 4.

Tijdens de kennissessie gaan we aan de hand van het leerlingdossier van Sander, dieper in op hoogbegaafdheid.

* Bron: SLO, informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling

Wat levert het je op?

  • Vijf signalen die in de eerste instantie niet doen vermoeden dat het om hoogbegaafdheid gaat maar wel degelijk in deze categorie thuishoren.
  • Een korte ‘opfrisser’ over wat hoogbegaafdheid is: echt niet alleen maar een IQ van 130+
  • Een beknopt overzicht van de zeven uitdagingen/risico’s waar hoogbegaafde kinderen mee te maken krijgen en jij dus ook!
  • Een super handige tool die je in kunt zetten voor de leerling die op voorhand al roept dat iets veel te moeilijk is.
  • Kom erachter hoe jij er in twee uur voor kunt zorgen dat jouw expertise op het gebied van hoogbegaafdheid voldoende ontwikkeld is om leerlingen als Sander tijdig te herkennen en erkennen.

De live kennissessie is interessant voor leerkrachten en IB’ers uit het primair onderwijs.

 

Inschrijven:

 
* indicates required