Voorschotbenadering

De basis voor een veilige start in groep 3!

0% played

De inhoud van de training

Een rugzak die voldoende gevuld is om te starten met leren lezen en schrijven in groep 3, dat is wat je iedere leerling wil meegeven. Speciaal voor de leerling waarbij de taalontwikkeling niet als vanzelf lijkt te gaan. Door ‘een voorschot’ te geven op groep 3 vergroot je de kans op succes: een passende interventie waarmee je de leerling helpt om deze rugzak te vullen. Niet alleen met kennis over klanken, letters en woorden, maar ook met een gezonde dosis zelfvertrouwen!

  • 1. De bedoeling

    ‘Ach, het zijn nog kleuters, die letters komen vanzelf!’ Of toch niet? Ontdek de signalen om eventuele problemen zo vroeg mogelijk vast te stellen.

    20 min
  • 2. Goed doordacht...

    Ontdek alle ins and outs rondom de voorschotbenadering. Verdiep je in de theoretische achtergrond en krijg nieuwe inzichten. Zo zorg je ervoor dat jouw aanpak weloverwogen en onderbouwd is!

    30 min
  • 3. Hoe dan?!

    Je kent het ‘waarom’ en de gedachte daarachter… maar wat betekent dit voor jouw handelen? Kijk mee met Suzanne; samen met haar kleuters gaat zij aan de slag met activiteiten uit de verschillende fasen. Hoe zorg je voor een zo optimaal mogelijk leerrendement?

    30 min
  • 4. De volgende stap

    De inhoudelijke basis is gelegd.
    Maar dan…? In welke mate pas jij de voorschotbenadering toe in jouw klas?
    Kies een aanpak en kom erachter waar jouw persoonlijke uitdagingen liggen.
    Op naar de volgende stap in jouw ontwikkeling!

    25 min

Aan het einde van de training

  • heb je inzicht in de verschillende signalen om eventuele problemen in de taalontwikkeling vroegtijdig te herkennen en vast te stellen.
  • heb je inzicht in de verschillende fasen van het lees-/schrijfproces vanaf signalering tot aan de overgang naar groep 3 en kun jij daar de juiste acties aan verbinden.
  • ben je bekend met de drie fasen van de voorschotbenadering voor een goede opbouw in activiteiten.
  • kun je passende interventies inzetten voor de risicoleerlingen om de kans op een succesvol aanvankelijk lees- en spellingproces te optimaliseren.
  • heb je inzicht in de 6 succesfactoren voor maximaal leerrendement bij elke activiteit.

Marion van Hulsentop

“O ja? Ik wist niet dat we hiervoor ook contact op kunnen nemen met de logopedist.”

Een zin die Marion regelmatig hoort. Het lijkt erop dat leerkrachten een drempel voelen om contact op te nemen met de logopedist of onvoldoende weten met welke vraagstukken ze bij ons terecht kunnen.
Marion is logopedist en dyslexiespecialist. Ze begeleidt kinderen maar ook leerkrachten om de risico’s op een eventuele spraak-taalachterstand te beperken tot een minimum. Dit doet ze binnen haar eigen praktijk, maar ook op de scholen zelf.