Van data tot maximaal leerrendement!

Ieder jaar genereer je ontzettend veel data-gegevens. Maar wat kun je er precies mee? Waar liggen prioriteiten? En met welke redenen verzamel je ze? Hans Boudestijn en Eva Onstenk, onderwijsadviseurs bij KPC Groep, geven je alle informatie als het gaat om een kwalitatieve goede data-analyse!

0% played

De inhoud

Eerlijk is eerlijk: data-analyse heeft een nogal stoffig imago. Deze training brengt daar verandering in. Je leert hoe je data-analyse kunt inzetten om je aanbod te evalueren en kritisch naar je eigen handelen te kijken. Ad-hoc-beslissingen behoren tot de verleden tijd! Een planmatige en weloverwogen aanpak, daar gaat het om. Met de ‘plan-do-check-act’ dagen Eva en Hans je uit om focus te bepalen in de enorme hoeveelheid data die je genereert! Durf jij de uitdaging aan?

  • 1. Get the picture!

    Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Speel Get the picture! Klik op een button, lees de tekst en beantwoord de vraag. Heb je het goede antwoord gekozen? Dan wordt een deel van ‘the picture’ zichtbaar. Aan het einde van dit onderdeel ben je goed voorbereid om met de rest van de training aan de slag te gaan.

  • 2. Storytelling

    Je start met lezen van een verhaal waarin jij de hoofdpersoon bent! Je hebt deze week de genormeerde toetsen afgenomen bij de leerlingen uit jouw groep 6. Alle gegevens staan in het leerlingvolgsysteem waarna je start met het analyseren van de toets Rekenen. Het is jouw bedoeling om focus te bepalen in de enorme hoeveelheid data. Hoe doe je dat?

  • 3. Plan do check act

    De kennis heb je al in huis. In dit onderdeel krijg je de benodigde tools in handen om in tien stappen het maximale uit jouw verzamelde data te halen. Wat is het behaalde rendement van jouw groep? Waar ligt de onderwijsbehoefte? De opbrengst kun je gebruiken voor de groepsgesprekken met de intern begeleider; deze zal versteld staan!

  • 4. Statement

    Je krijgt 15 stellingen voorgelegd: is de stelling waar of niet waar? Kies het antwoord dat volgens jou het beste is en ontvang direct feedback. Heb je 80% of meer juist beantwoord, dan ontvang je een persoonlijk certificaat.

Aan het einde van deze training kun jij…

  • uitleggen wat de meerwaarde van data-analyse is
  • een scherpe analyse maken van de beschikbare toetsgegevens, door gerichte vragen te stellen
  • uitleggen welke verschillende soorten (data-)gegevens beschikbaar zijn
  • aan de hand van tien stappen een gerichte data-analyse uitvoeren
  • de toetsgegevens gebruiken voor verbetering van je onderwijsaanbod
  • de toetsgegevens vertalen naar effectief leerkrachtgedrag

Hans Boudestein

Ik heb ruime ervaring als consultant en ben ‘vliegende’ brigadier voor de PO-raad. Mijn expertises ligt op het terrein van schoolanalyse, verbeterplannen en schoolbegeleiding. Ik begeleid besturen bij het verbeteren van kwaliteitsbeleid en werk daarbij in alle lagen binnen de organisatie; van werkvloer tot bestuurstafel.

Eva Onstenk

Ik werk als adviseur vanuit de pedagogische vraag in het onderwijs. Samen met leerkrachten en scholen ga ik op zoek naar de mogelijkheden om de kwaliteit van het onderwijs en de leeromgeving van de leerlingen te optimaliseren. Hierbij spelen data een belangrijke rol, want die zorgen ervoor dat de juiste keuzes en beslissingen worden gemaakt.