De 7 uitdagingen!

De hoogbegaafde leerling kan en weet veel zonder dat hij daar echt moeite voor hoeft te doen. Gaat het een keer niet vanzelf, dan is hij snel uit het veld
geslagen: ‘Ik kan het niet, ik ben dom…’ Maar wat doe je als de leerling een negatieve overtuiging ontwikkelt? Of heel snel gefrustreerd is? Ontdek de 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. Leer om signalen te herkennen en daarmee onderpresteren te voorkomen.

0% played
  • 1. Verhalend ontwerp

    Is de cheetah nog wel een cheetah als zijn grootste talent -zijn snelheid- verdwenen is? Ontdek wat het echt inhoudt om hoogbegaafd te zijn en maak kennis met Dick, de inhoudsexpert van de training.

  • 2. Point of views

    Je weet zeker dat je het probleem boven tafel gekregen hebt, maar achteraf blijkt het toch om iets anders te gaan. Herkenbaar? Ga aan de slag met tien veelvoorkomende praktijksituaties die allemaal beschreven zijn vanuit drie perspectieven: de leerkracht, de leerling en de inhoudsexpert.

  • 3. Plan do check act

    Ontwikkel je skills en kom erachter welke 10 interventies jij kunt inzetten om de meer- en hoogbegaafde leerling te begeleiden. Geen uitgebreide handelingsplannen, maar gewoon concreet en praktisch in te zetten.

  • 4. Statement

    Is de stelling waar of niet waar? Kies het antwoord dat volgens jou het beste is en ontvang direct feedback. Heb je 80% of meer juist beantwoord, dan ontvang je een persoonlijk certificaat.

Aan het einde van de training:

  • weet je wat hoogbegaafdheid is (echt niet alleen maar een IQ van >130).
  • heb je inzicht in de 7 uitdagingen waar hoogbegaafde kinderen mee te maken hebben en hoe deze met elkaar verbonden zijn.
  • ben je in staat een hoogbegaafde leerling tijdig te signaleren aan de hand van de kenmerken van de 7 uitdagingen.
  • ben je in staat een passende interventie in te zetten op basis van de signalen die je vaststelt om onderpresteren te verminderen.
  • ben je je bewust van de risico’s die deze leerlingen lopen binnen het onderwijs.

 

Dick Verwij

Op de basisschool was ik een snelle leerling. Ik vond de stof makkelijk en hoefde weinig moeite te doen om mee te komen in de groep.’ Dick is docent, trainer en onderwijsadviseur bij Novilo. Daarnaast is hij ook ervaringsdeskundige als het gaat om hoogbegaafdheid. Hij ondersteunt scholen en leerkrachten om de kinderen van nu -die net zo zijn als hij destijds op de basisschool- beter in hun vel te laten zitten en beter tot hun recht te laten komen.