Rekeninstructie

Mijn huis staat op 1 kilometer afstand van school. Ik ga lopend naar school en wil daar om 8.30 uur zijn. Hoe laat moet ik thuis vertrekken?
In je rekeninstructie geef je vorm aan de rekenwereld versus de werkelijke wereld. Hoe denken je leerlingen, welke stappen maken ze en hoe verwoorden ze deze stappen?

0% played

De inhoud van de training

De kern van de rekenles is de instructie van zo’n 15 minuten.
Hierin leg jij de link van de sommen naar de werkelijke wereld. Nu jouw leerlingen steeds meer digitaal werken,
is het essentieel dat jij je rekeninstructie goed vorm geeft. Op deze manier blijf je zicht houden op de rekenontwikkeling van je leerlingen. In deze training leer je om de 3 modellen uit het Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD)
in te zetten tijdens de rekenles. Aan het einde vragen we jou: durf jij de methode lost te laten?

  • 1. Question

    Een rekeninstructie, hoe kan die beter? Een interview met inhoudsexpert Cindy waarbij je in 12 vragen de focus bepaalt…

    15 min
  • 2. Storytelling

    Hier ben jij de hoofdpersoon! In het verhaal kom je voor verschillende situaties rondom de rekeninstructie te staan. Op 10 cruciale momenten wordt het verhaal onderbroken en is de vraag aan jou: wat doe je?

    40 min
  • 3. Video

    We nemen je mee in een rekeninstructie van meneer Bart. Je krijgt in een video in 5 delen een les te zien. Jij gaat bepalen in welke mate Bart ‘succes’ heeft in zijn aanpak als het gaat om een goede rekeninstructie. We sluiten af met suggesties ter verdieping.

    30 min
  • 4. Experience

    In 4 verschillende praktijksituaties ga jij kiezen wat jouw reactie (als leerkracht) zal zijn. Daarna krijg je feedback en dagen we je uit met een experiment. Hoe kun jij nóg beter worden in het geven van een goede rekeninstructie?

    10 min

Aan het einde van de training

  • kun je jouw lesdoel plaatsen in het grotere rekenproces aan de hand van het hoofdlijnenmodel.
  • kun je jouw rekeninstructie afstemmen op de behoefte van de leerling aan de hand van het handelings- en drieslagmodel.
  • ben je bekend met drie vaardigheden om ‘het verwoorden van denkstappen’ bij de leerling te stimuleren.
  • kun je op basis van de drie rekenmodellen en de leerlijn de behoefte van de leerling vooropstellen.
  • kun je op basis van de 3 rekenmodellen verantwoorde keuzes maken in jouw rekenaanbod en indien nodig afwijken van de methode.

Cindy Nillesen

Vanaf 2001 is Cindy Nillesen werkzaam in het basisonderwijs en later ook in het speciaal basisonderwijs. Zij is werkzaam geweest als leerkracht, remedial teacher, intern begeleider en bouwcoördinator. Na de studie onderwijskunde gaat ze werken als auteur van een rekenmethode. In 2010 start ze als onderwijsadviseur en specialiseert zij zich verder in het vakgebied rekenen. Vanaf 2014 werkt ze voor Rekenkompas als rekenspecialist.