Rekeninstructie

Hoe laat moet ik vertrekken naar school als ik er 10 minuten over doe?
Samen met je leerlingen geef je vorm aan de rekenwereld versus de werkelijke wereld.
Hoe is hun denkwijze, welke stappen maken ze en kunnen ze die goed verwoorden?

0% played

De inhoud van de training

Een instructie van zo’n 15-20 minuten is in feite de kern van je rekenles. Hierin leg jij de link van de sommen naar de werkelijke wereld. Nu jouw leerlingen steeds meer digitaal werken, is het des te belangrijk dat je de instructie goed aanpakt. Hiermee hou je zicht op de ontwikkeling van al je leerlingen. In deze training leer je om jouw rekenles aan te pakken volgens 3 modellen. Aan het einde vragen we jou: durf jij de methode los te laten?

  • 1. Question

    Een rekeninstructie, hoe kan die beter? Een interview met inhoudsexpert Cindy waarbij je in 12 vragen de focus bepaalt…

    15 min
  • 2. Storytelling

    Hier ben jij de hoofdpersoon! In het verhaal kom je voor verschillende situaties rondom de rekeninstructie te staan. Op 10 cruciale momenten wordt het verhaal onderbroken en is de vraag aan jou: wat doe je?

    40 min
  • 3. Video

    We nemen je mee in een rekeninstructie van meneer Bart. Je krijgt in een video in 5 delen een les te zien. Jij gaat bepalen in welke mate Bart ‘succes’ heeft in zijn aanpak als het gaat om een goede rekeninstructie. We sluiten af met suggesties ter verdieping.

    30 min
  • 4. Experience

    In 4 verschillende praktijksituaties ga jij kiezen wat jouw reactie (als leerkracht) zal zijn. Daarna krijg je feedback en dagen we je uit met een experiment. Hoe kun jij nóg beter worden in het geven van een goede rekeninstructie?

    10 min

Aan het einde van de training

  • kun je jouw lesdoel plaatsen in het grotere rekenproces aan de hand van het hoofdlijnenmodel.
  • kun je jouw rekeninstructie afstemmen op de behoefte van de leerling aan de hand van het handelings- en drieslagmodel.
  • ben je bekend met drie vaardigheden om ‘het verwoorden van denkstappen’ bij de leerling te stimuleren.
  • kun je op basis van de drie rekenmodellen en de leerlijn de behoefte van de leerling vooropstellen.
  • kun je op basis van de 3 rekenmodellen verantwoorde keuzes maken in jouw rekenaanbod.

Cindy Nillesen

Vanaf 2001 is Cindy Nillesen werkzaam in het basisonderwijs en later ook in het speciaal basisonderwijs. Zij is werkzaam geweest als leerkracht, remedial teacher, intern begeleider en bouwcoördinator. Na de studie onderwijskunde gaat ze werken als auteur van een rekenmethode. In 2010 start ze als onderwijsadviseur en specialiseert zij zich verder in het vakgebied rekenen. Vanaf 2014 werkt ze voor Rekenkompas als rekenspecialist.