Praktijkonderzoek

“Beter iets kleins goed uitwerken, dan iets groots half.”
Onderzoek doen volgens een syseem verbetert jouw onderwijs!

De inhoud van de training

Onderzoek doen… het roept vaak reacties op als: het is complex, het kost veel tijd en het past beter bij de rol van specialist dan die van leerkracht.
Maar dan… is er altijd dat praktijkprobleem dat maar niet opgelost wordt: de rekenresultaten blijven tegenvallen, dat groepje leerlingen blijft ongewenst gedrag vertonen, het zelfstandig werken blijft moeizaam. Je hebt echt alles al geprobeerd zonder het gewenste resultaat. Wat nu?

  • Je bent nieuwsgierig en wil weten wat de echte oorzaak van het probleem is.
  • Je wil niet meer de focus op de korte termijn hebben, maar gaan voor een duurzame oplossing.
  • Je wil niet nog meer methodes volgens trial-and-error inzetten, maar een weloverwogen aanpak.
    • Tijd voor een praktijkonderzoek!

  • 1. Question

    12 Vragen aan inhoudsexpert Sandra om tot de kern van deze training te komen: wat is een praktijkonderzoek?

    15 min
  • 2. Online magazine

    Verder heb je nodig: een open, kritische houding en een vergrootglas. Het zal soms lastig zijn om objectief te blijven, maar… dát hoort erbij.

    30 min
  • 3. Video

    Bregje van Bommel vertelt over haar praktijkonderzoek aan de hand van de 7 onderzoeksfasen. Kom erachter wat nodig is om dit tot een succes te maken!

    30 min
  • 4. Plan Do Check Act

    Nu jij! Hoe pak jij het praktijkonderzoek aan volgens de 7 fasen? Ontvang feedback op je keuzes en leer wat de ideale aanpak is. Welke uitdagingen liggen er nog voor jou?

    25 min

Aan het einde van de training

  • heb je nieuwe inzichten over praktijkonderzoek: nut en noodzaak, veelvoorkomende valkuilen.
  • ben jij je ervan bewust in welke mate jij een onderzoekende houding hebt, aan de hand van specifieke kenmerken.
  • ken je de 7 fasen van praktijkonderzoek: de betekenis, de succescriteria en de uitdagingen.
  • kun je een (eerste) stap zetten naar een onderzoekende cultuur binnen jouw school.
  • heb je de know-how om je te wagen aan een praktijkonderzoek!

Sandra Broers

Sandra is een gedreven en enthousiaste opleidingsdocent bij Onderwijs Maak Je Samen. Ze wil leerkrachten laten ervaren hoe waardevol het is om te blijven leren. Door haar jarenlange ervaring als leerkracht en intern begeleider in het basisonderwijs, als opleidingsdocent in het HBO én haar achtergrond als onderwijswetenschapper is ze goed in staat praktijk met theorie te verbinden. Ze vindt het een uitdaging om onderwijsmensen goed onderbouwde bagage mee te geven, zodat ze deze meteen in de praktijk kunnen toepassen.

Als opleidingsdocent wil ze leraren krachtiger maken, waardoor de kwaliteit van het onderwijs en het leren van de leerlingen worden versterkt. Wat zij het belangrijkste vindt in haar werk, is dat er nog meer bevlogen leerkrachten worden opgeleid die een motiverende en stimulerende werking op hun leerlingen hebben. Sandra hanteert graag een onderzoeksmatige aanpak en een analytische, systematische houding; als leraar ‘onderzoek’ je elke dag.