NT2

Een nieuwkomer, wat betekent dit voor jouw aanbod?

0% played

De inhoud van de training

NT2, moet ik daarvoor opgeleid zijn en alle ins en outs weten? Het antwoord is kort: nee. Onze maatschappij wordt echter steeds internationaler en er is een grote kans dat jij een anderstalig kind in jouw klas krijgt/hebt. Hoe fijn is het als jij weet hoe de taalontwikkeling verloopt en hoe jij met kleine aanpassingen het kind (zo snel en goed mogelijk) Nederlands kan leren?

  • 1. De bedoeling

    Waarom deze focus op NT2? Wat wordt er precies mee bedoeld en wat zien we in de praktijk gebeuren? Lees en/of luister het verhaal en bepaal het sleutelmoment: in welke mate beschik jij over NT2-expertise?

    20 min
  • 2. Goed doordacht...

    Ontdek alle ins en outs rondom NT2. Verdiep je in de theoretische achtergrond en krijg nieuwe inzichten. Zo zorg je ervoor dat jouw aanpak weloverwogen en onderbouwd is!

    30 min
  • 3. Hoe dan?

    Je kent het ‘waarom’ en de gedachte daarachter…maar wat betekent dit voor jouw handelen? Hoe verrijk je jouw (taal)onderwijs in 5 stappen?
    Hoor en zie hoe Ronald en Vicky het in hun groep aanpakken.

    20 min
  • 4. De volgende stap

    De inhoudelijke basis is gelegd. Maar dan…? Hoe ga jij met de nieuwkomer aan de slag? Kom erachter waar jouw persoonlijke uitdagingen liggen. Op naar de volgende stap in jouw ontwikkeling!

    15 min

Aan het einde van de training kun je deze vragen beantwoorden:

  • Waar ligt de allereerste focus voor de leraar bij een nieuwkomer met een anderstalige achtergrond?
  • Wat zijn (recente) inzichten rondom de ontwikkeling van een (tweede) taal?
  • Op welke vijf manieren kan ik mijn bestaande aanbod verrijken om de NT2-leerling het Nederlands te leren in de klas?
  • Hoe richt ik een passend proces in voor de NT2-leerling?
  • Wat is nodig op schoolniveau voor een passend NT2-aanbod?

Ontmoet Anne van Buul

Anne is opleidingsdocent Nederlands bij Hogeschool de Kempel in Helmond. Ze is afgestudeerd Neerlandica en deed vier jaar cultuurhistorisch onderzoek aan de universiteit. Ze werkte daarna zes jaar als onderwijskundig ontwikkelaar van digitale taalmethodes en was daarnaast redactielid van twee tijdschriften.

In de functie van ontwikkelaar heeft ze zich gespecialiseerd in leerplanontwikkeling, digitale didactiek en NT2-onderwijs. Deze kennis draagt ze nu als docent Nederlands op de pabo over op toekomstige leraren. Voor bestaande leraren verzorgt zij op Hogeschool de Kempel de training NT2 (voor de eerste opvang).

In deze training verdiepen de cursisten zich in tweedetaalverwerving en werken ze aan het verbeteren van de leerkrachtvaardigheden die nodig zijn voor het stimuleren van mondelinge taalvaardigheid, woordenschat en het functioneel meertalig leren.