Mindset

Ben jij je ervan bewust dat in deze maatschappij de focus vooral op het presteren ligt en minder op groei en ontwikkeling? En dat jij als leerkracht hier een enorme invloed op hebt? Denk bijvoorbeeld aan het belonen van de leerling met een hoge score. Waarom niet de leerling belonen met de beste fout?

0% played

De inhoud van de training

De mindset van de leerkracht is allesbepalend voor de mindset van de leerling en de omgeving. Kleine aanpassingen kunnen grootse effecten opleveren. Een mooi voorbeeld hiervan is de gedachte Ik kan het niet. Er hoeft slechts één woord aan toegevoegd te worden om te denken in groeimogelijkheden: Ik kan het nog niet.

Maar wat is mindset nu eigenlijk precies? Het is niet meer of minder dan het denken in groeien en mogelijkheden (groeimindset), óf het vasthouden aan overtuigingen en denken in problemen (gefixeerde mindset). Leer de verschillen herkennen tussen een gefixeerde mindset en een groeimindset, bij jezelf en bij de leerling. Ontvang passende interventies om de optimale omgeving te creëren voor een groeimindset.

  • 1. Verhalend ontwerp

    Je mag een puzzel gaan maken. Kies jij liever voor veilig of durf jij risico’s te nemen en kies je voor de moeilijke variant? Maak kennis met het onderwerp ‘mindset’ en de inhoudsexpert van de training. Warming up! Maak kennis met de inhoudsexpert. Lees wat je allemaal gaat leren en activeer je voorkennis over het onderwerp.

  • 2. Online magazine

    Wat is mindset nu eigenlijk? In dit magazine wordt dat haarfijn uitgelegd. Daarbij ligt de focus op drie gebieden, namelijk: de groeimindset van de leerkracht, leerling en omgeving. Inspiratie genoeg om erachter te komen welke groeimogelijkheden jij nog hebt.

  • 3. Point of view

    Je hebt een leuke opdracht voor jouw groep bedacht: een toren bouwen van papier. Maar Krista heeft er weer eens geen zin in. Wat een ongemotiveerde leerling. Of is er iets anders aan de hand? Bekijk één situatie vanuit drie verschillende perspectieven: de leerkracht, de leerling en de expert. Kom erachter hoe je met hele kleine aanpassingen een groeimindset kunt stimuleren.

  • 4. Experience

    Je directeur komt plotseling binnenlopen met de vraag of je na school even tijd hebt. Wat is jouw reactie? En wat zegt deze reactie over jouw mindset? Kom erachter en creëer nieuwe groeimogelijkheden met jouw persoonlijke poster.

Aan het einde van de training:

  • ben je bekend met de mindsettheorie.
  • weet je hoe de mindsettheorie tot stand gekomen is.
  • herken je het verschil tussen een groeimindset en een gefixeerde mindset.
  • weet je dat intelligentie niet vast ligt en welke groeimogelijkheden kinderen hebben op basis van inzet, motivatie en groeimindset.
  • herken je weerstand of terugtrekken van kinderen en weet je de mogelijke oorzaken hiervan.
  • ken je het verschil tussen product- en procesgerichte feedback.
  • weet je op welke manier jij als leerkracht invloed hebt op de ontwikkeling van mindset bij leerlingen.
  • kun je een groeimindset-cultuur creëren in je klas.

 Xandra van Hoof

Als trainer onderwijst, inspireert en daagt Xandra haar publiek uit. Ze is opgeleid als docent, pedagoge en heeft haar Master Special Educational Needs cum laude afgerond. Naast eigenaar van GaveMensen en blogger bij HetKind is zij vanaf het begin betrokken als trainer in de gevorderden talentbegeleidersopleiding van Novilo. Xandra is Master coach (NEI, EFT, NLP en Business Coaching) en erkend Mindsonar specialist. Zij heeft bij Elke van Hoof de opleiding ‘HSP voor professionals’ aan de Vrije Universiteit van Brussel gevolgd en is door het instituut van Elaine Aron erkend als coach.

Linda Wessels

Linda is trainer en ontwikkelaar onderwijs bij GaveMensen. Daarnaast is ze leerkracht in het basisonderwijs. De afgelopen jaren heeft ze zich vooral gespecialiseerd in de begeleiding van hoogsensitieve en hoogbegaafde leerlingen, middels het werken met plusklassen en het opzetten van hoogbegaafdheidsbeleid op basisscholen. Ze verdiepte zich tijdens haar opleiding Master of Emotions (GaveMensen) vooral in de grootste uitdaging voor hoogsensitieve en hoogbegaafde leerlingen: durven falen, uitdagingen aangaan en het risico lopen dat je fouten maakt of iets niet meteen kunt.