

Ben jij je ervan bewust dat in deze maatschappij de focus vooral op het presteren ligt en minder op groei en ontwikkeling? En dat jij als leerkracht hier een enorme invloed op hebt? Denk bijvoorbeeld aan het belonen van de leerling met een hoge score. Waarom niet de leerling belonen met de beste fout?
De mindset van de leerkracht is allesbepalend voor de mindset van de leerling en de omgeving. Kleine aanpassingen kunnen grootse effecten opleveren. Een mooi voorbeeld hiervan is de gedachte Ik kan het niet. Er hoeft slechts één woord aan toegevoegd te worden om te denken in groeimogelijkheden: Ik kan het nog niet.
Maar wat is mindset nu eigenlijk precies? Het is niet meer of minder dan het denken in groeien en mogelijkheden (groeimindset), óf het vasthouden aan overtuigingen en denken in problemen (gefixeerde mindset). Leer de verschillen herkennen tussen een gefixeerde mindset en een groeimindset, bij jezelf en bij de leerling. Ontvang passende interventies om de optimale omgeving te creëren voor een groeimindset.
Als trainer onderwijst, inspireert en daagt Xandra haar publiek uit. Ze is opgeleid als docent, pedagoge en heeft haar Master Special Educational Needs cum laude afgerond. Naast eigenaar van GaveMensen en blogger bij HetKind is zij vanaf het begin betrokken als trainer in de gevorderden talentbegeleidersopleiding van Novilo. Xandra is Master coach (NEI, EFT, NLP en Business Coaching) en erkend Mindsonar specialist. Zij heeft bij Elke van Hoof de opleiding ‘HSP voor professionals’ aan de Vrije Universiteit van Brussel gevolgd en is door het instituut van Elaine Aron erkend als coach.
Linda is trainer en ontwikkelaar onderwijs bij GaveMensen. Daarnaast is ze leerkracht in het basisonderwijs. De afgelopen jaren heeft ze zich vooral gespecialiseerd in de begeleiding van hoogsensitieve en hoogbegaafde leerlingen, middels het werken met plusklassen en het opzetten van hoogbegaafdheidsbeleid op basisscholen. Ze verdiepte zich tijdens haar opleiding Master of Emotions (GaveMensen) vooral in de grootste uitdaging voor hoogsensitieve en hoogbegaafde leerlingen: durven falen, uitdagingen aangaan en het risico lopen dat je fouten maakt of iets niet meteen kunt.