Mijn Leergemeenschap

Professionele Leergemeenschappen (PLG) hebben een tweeledig doel: het verbeteren van het onderwijs en het professionaliseren van jou als leerkracht. Een win-winsituatie!

De inhoud van de training

De Professionele Leergemeenschap (PLG) is niet meer weg te denken uit de school.
In een PLG ga je samen met (meerdere) collega’s op onderzoekende en nieuwsgierige manier aan de slag met het verbeteren en vernieuwen van onderwijs. Daarbij maak je nieuwe ontwerpen voor de praktijk. Zo bereiden jullie lessen voor, maak je voorstellen voor nieuw beleid en kom je samen tot praktische oplossingen. De uitdaging is om ‘dieper’ te gaan dan het uitwisselen van kennis en ervaringen en om tegelijkertijd écht tot een resultaat te komen dat iets toevoegt aan jouw handelen. Ga niet te snel, maar ook zeker niet te langzaam…

Hoe krijg je dat voor elkaar?

  • 1. De bedoeling

    Waarom Professionele Leergemeenschappen? Wat wordt er precies mee bedoeld en wat zijn valkuilen? Relevante vragen die Naomi Mertens in dit onderdeel beantwoordt.

    20 min
  • 2. Goed doordacht...

    Ontdek alle ins and outs rondom Professionele Leergemeenschappen. Verdiep je in de theoretische achtergrond en krijg nieuwe inzichten. Zo zorg je ervoor dat jouw aanpak weloverwogen en onderbouwd is!

    30 min
  • 3. Hoe dan?

    Je kent het ‘waarom’ en de gedachte daarachter… maar wat betekent dit voor jouw handelen? En hoe ziet het er dan uit in de praktijk?
    Aan de hand van het ‘Achtje van actieonderzoek’ doorloop je de fasen binnen een PLG. Hoor en zie hoe Maartje, leerkracht bij Stichting Groeizaam, dit heeft aangepakt.

    20 min
  • 4. De volgende stap

    De inhoudelijke basis is gelegd.
    Maar dan…? Hoe kun je het samen leren met collega’s initiëren?
    Kom erachter waar jouw persoonlijke uitdagingen liggen.
    Op naar de volgende stap in jouw ontwikkeling!

    15 min

Aan het einde van de training kun je deze vragen beantwoorden:

  • Wat betekent een Professionele Leergemeenschap en hoe kenmerkt deze zich?
  • Hoe zorg je ervoor dat de leergemeenschap ook echt lerend is?
  • Welke vormen/aanpakken zijn er voor de leergemeenschap en hoe kies ik een passende?
  • Wat is er nodig om te starten met een leergemeenschap en hoe kan ik hierin het initiatief nemen?

Naomi Mertens

Naomi Mertens is sinds 1997 werkzaam in het onderwijs. In diverse rollen en functies werkte zij aan team- en organisatieprocessen, schoolbegeleiding, nascholing, projectleiding, advies, intervisie en coaching. Met haar adviesbureau Mijn Leergemeenschap richt zij zich op het ondersteunen van professionaliseringsprocessen in Professionele Leergemeenschappen en lerende netwerken. Specifiek ligt de focus op het leren van leraren in de schoolorganisatie, in het bijzonder in het primair onderwijs.