Kindgesprekken

Minutenlang zit Tijn in de klas naar zijn puzzel te staren. ‘Vind je het moeilijk?’ vraag je aan hem, terwijl je naar hem toeloopt. Niet-begrijpend kijkt hij je aan. Tijd voor een gesprekje…

De inhoud van de training

Herken je de vraag: vind je het moeilijk? Grote kans dat jij dit soort vragen regelmatig stelt in jouw klas. Ben je je er dan ook van bewust dat je direct een oordeel hebt? Je gaat er namelijk vanuit dat Tijn het moeilijk vindt. Het is een uitdaging om te luisteren zonder oordeel, waarbij de autonomie en zelfsturing van het kind voorop staan. In deze training leer je aan welke waarden een goed kindgesprek voldoet, welke kenmerken het heeft en welke gesprekstechnieken je in kunt zetten om dit voor elkaar te krijgen. Let op! Deze training is volledig op “eigen risico”. Meer dan ooit zul je beseffen hoeveel oordelen je in een gesprek hebt.

  • 1. Question

    Kindgesprekken, een breed thema. Waar kun je beginnen? Een uniek interview met inhoudsexpert Suzan, waarbij je in 12 vragen de focus bepaalt…

  • 2. Online magazine

    Blader door dit online magazine en kom een hoop te weten over kindgesprekken. Het geeft jou inspiratie en de juiste ‘tools’ om een goed kindgesprek te voeren, met op nummer 1: luisteren!

  • 3. Video

    We nemen je mee in een kindgesprek. Je krijgt in een video in 5 delen een gesprek te zien tussen Suzan en een kind. Jij gaat bepalen in welke mate zij ‘succes’ heeft in haar aanpak als het gaat om het voeren van een goed kindgesprek. We sluiten af met suggesties ter verdieping.

  • 4. Experience

    In 4 verschillende praktijksituaties ga jij kiezen wat jouw reactie (als leerkracht) zal zijn. Daarna krijg je feedback en dagen we je uit met een experiment. Hoe kun jij nóg beter worden in het voeren van een kindgesprek?

Aan het einde van de training:

  • kun jij 3 waarden noemen om een goed gesprek met een kind te voeren.
  • ben jij bekend met de 5 kenmerken van een goed kindgesprek.
  • kun jij 3 redenen benoemen waarom een kindgesprek onderdeel moet zijn van jouw aanbod.
  • kun jij 10 gesprekstechnieken inzetten.
  • heb jij inzicht in de mate waarin jij al kindgesprekken voert in jouw klas.

Suzan van Lieshout

Suzan van Lieshout is sinds 1995 juf op de basisschool. Ze heeft gewerkt met alle groepen en leeftijden en dit doet ze nog steeds op kindcentrum het Talent in Asten. Daarnaast is Suzan kindercoach en coacht ze kinderen, ouders en leerkrachten in haar eigen praktijk en bij Prodas. Ook is ze docent bij de Zorgboog en geeft de cursussen: Waarde(n)vol communiceren met je kind en Mindfulness voor jonge ouders. Suzan is de schrijfster van de methode “Sterk in gesprek”, een praktische tool voor het voeren van opbrengstgerichte leergesprekken. Hierbij maakt het kind, onder begeleiding van de leerkracht, tijdens de les doelgerichte plannen en voert deze zelfstandig en betrokken uit.