

Je besluit op pad te gaan: wat zijn de opties? Ga je met de fiets, de auto of maak je gebruik van het openbaar vervoer? De keuze zal afhangen van verschillende factoren. Vandaag is jouw bestemming 85 km verderop, dus het lijkt je handig om de auto te nemen. Deze staat immers voor deur. Eenmaal onderweg check je regelmatig of de route die je volgt nog steeds juiste is. Maar dan volgt de filemelding: ’23 minuten vertraging op de A2,’ hoor je uit de speakers van je radio komen. Balen! Je gaat bij jezelf te rade… is er een alternatieve route die sneller is?
Formatief evalueren heeft slechts één doel: jezelf ontwikkelen. Je wil ergens beter in worden. Om dit te bereiken probeer je -zo vaak als mogelijk- inzicht te krijgen in het leerproces: Waar sta ik nu? Waar wil ik naartoe? En wat heb ik nodig om daar te komen? Om dit te kunnen is het nodig dat zowel de leerling als de leerkracht de juiste kennis en vaardigheden ontwikkelt. De leerling om het uiteindelijk zelfstandig uit te kunnen voeren en de leerkracht om dit proces te begeleiden. De inhoud van de online training is te gebruiken voor bovenbouw primair onderwijs en onderbouw voortgezet onderwijs.
Hans heeft een zeer brede ervaring in het onderwijs. Als docent natuurkunde in het voortgezet onderwijs richtte hij al nieuwe onderwijsvormen in. Dat was ook zijn insteek in leidinggevende posities in het regulier en speciaal voortgezet onderwijs: Hoe blijven wij als team het onderwijs ontwikkelen, zodat leerlingen steeds het beste in zichzelf naar boven kunnen halen? Daar draait het voor hem altijd om: In hoeverre levert de verbetering of verandering daadwerkelijk iets op voor de leerling?
Joyce focust zich op het primaire proces in de klas. Zowel het hebben van de juiste pedagogische leerkrachtstijl als een sterke didactische aanpak staan volgens haar aan de basis van hoge(re) leeropbrengsten. Joyce heeft ervaring als leerkracht in het basisonderwijs. Ze ontwikkelt lesprogramma’s voor meerdere doelgroepen en weet in haar huidige rol als onderwijsadviseur leerkrachten in actie te zetten. Daarnaast is ze docent in het hoger beroepsonderwijs. Door haar enthousiasme en praktische insteek kan zij op scholen de bal snel aan het rollen brengen.