Formatief evalueren

Je besluit op pad te gaan: wat zijn de opties? Ga je met de fiets, de auto of maak je gebruik van het openbaar vervoer? De keuze zal afhangen van verschillende factoren. Vandaag is jouw bestemming 85 km verderop, dus het lijkt je handig om de auto te nemen. Deze staat immers voor deur. Eenmaal onderweg check je regelmatig of de route die je volgt nog steeds juiste is. Maar dan volgt de filemelding: ’23 minuten vertraging op de A2,’ hoor je uit de speakers van je radio komen. Balen! Je gaat bij jezelf te rade… is er een alternatieve route die sneller is?

0% played

De inhoud van de training

Formatief evalueren heeft slechts één doel: jezelf ontwikkelen. Je wil ergens beter in worden. Om dit te bereiken probeer je -zo vaak als mogelijk- inzicht te krijgen in het leerproces: Waar sta ik nu? Waar wil ik naartoe? En wat heb ik nodig om daar te komen? Om dit te kunnen is het nodig dat zowel de leerling als de leerkracht de juiste kennis en vaardigheden ontwikkelt. De leerling om het uiteindelijk zelfstandig uit te kunnen voeren en de leerkracht om dit proces te begeleiden. De inhoud van de online training is te gebruiken voor bovenbouw primair onderwijs en onderbouw voortgezet onderwijs.

  • 1. Verhalend ontwerp

    Formatief evalueren is niets ‘nieuws’. Tijdens het luisteren naar het verhaal zul je regelmatig denken: dat doe ik al! De uitdaging is om je handelingen bewust uit te voeren, oftewel: van onbewust bekwaam naar bewust bekwaam!

  • 2. Online magazine

    Krijg inzicht in de vijf strategieën van formatief evalueren. Wat betekenen ze? Met welke actoren (betrokkenen) heb je te maken? En welke vorm van feedback is passend? Daag jezelf uit met activiteiten en pas deze toe in je praktijk: doe het formatief!

  • 3. Video

    Nu de praktijk. Je gaat een formatieve activiteit bekijken van juf Wendy. Aan jou de uitdaging om de vijf verschillende fasen van het formatief proces te herkennen en erachter te komen wat ze inhouden.

  • 4. Experience

    Dan nu de hamvraag… waar sta jij als het gaat om formatief evalueren? Dit gaat niet over de leerling maar over jou: Practise what you preach!

Aan het einde van de training kun jij:

  • drie redenen benoemen waarom formatief evalueren een echte must is.
  • uitleggen wat formatief evalueren is aan de hand van de vijf strategieën.
  • per strategie een passende interventie inzetten in je eigen onderwijspraktijk.
  • een summatieve toets onderdeel laten zijn van een formatief proces.
  • aan de hand van een formatieve activiteit de vijf fasen van het formatief proces herkennen en definiëren.
  • drie vormen van feedback inzetten als passende interventie om de leerling te begeleiden in het formatief proces.
  • vier kenmerken benoemen van een formatieve cultuur op leerling- en leerkrachtniveau.

Hans van Leeuwen

Hans heeft een zeer brede ervaring in het onderwijs. Als docent natuurkunde in het voortgezet onderwijs richtte hij al nieuwe onderwijsvormen in. Dat was ook zijn insteek in leidinggevende posities in het regulier en speciaal voortgezet onderwijs: Hoe blijven wij als team het onderwijs ontwikkelen, zodat leerlingen steeds het beste in zichzelf naar boven kunnen halen? Daar draait het voor hem altijd om: In hoeverre levert de verbetering of verandering daadwerkelijk iets op voor de leerling?

Joyce van den Boogaard

Joyce focust zich op het primaire proces in de klas. Zowel het hebben van de juiste pedagogische leerkrachtstijl als een sterke didactische aanpak staan volgens haar aan de basis van hoge(re) leeropbrengsten. Joyce heeft ervaring als leerkracht in het basisonderwijs. Ze ontwikkelt lesprogramma’s voor meerdere doelgroepen en weet in haar huidige rol als onderwijsadviseur leerkrachten in actie te zetten. Daarnaast is ze docent in het hoger beroepsonderwijs. Door haar enthousiasme en praktische insteek kan zij op scholen de bal snel aan het rollen brengen.