Dyslexie: de signalen

Signaleren is één ding. Maar een leerling systematisch volgen op het gebied van lezen en spelling gaat een stapje verder! Suzanne Sanders, taal-leesspecialist op basisschool de Vuurvlinder, geeft je alle benodigde kennis en tools in handen om dit in praktijk te brengen.

De inhoud van de training

Iedere leerkracht zal dit herkennen: je hebt het gevoel dat een leerling uit je groep niet mee kan in het basisaanbod lezen en spelling. Je wil dit onderbouwen door de juiste informatie te verzamelen. Maar dan… een enorme keuze aan instrumenten die je hiervoor in kunt zetten: signaleringslijsten, kijkwijzers, observatielijsten en ga zo maar door. Welk instrument zet je wanneer in? Welke informatie ‘moet’ je verzamelen voor een eventueel onderzoek? En wat ‘mag’? Welke stappen onderneem je en in welke volgorde? Na deze online training heb jij alle kennis en tools in huis, om een leerling nauwgezet te volgen op het gebied van lezen en spelling.

  • 1. Introductie

    De warming-up! Maak kennis met het onderwerp van de training: vroegtijdig lees-spellingproblemen signaleren. Ontmoet de inhoudsexpert Suzanne Sanders en ontdek wat je allemaal weet en kunt aan het einde van de online training.

  • 2. Storytelling

    Je start met lezen van een verhaal waarin jij de hoofdpersoon bent! Je bent leerkracht van groep 4, een cruciaal leerjaar als het gaat om het signaleren van mogelijke lees-spellingproblemen. Het is jouw bedoeling de leerlingen nauwgezet te volgen… Hoe doe je dat? Ontdek de tien stappen van signaleren tot aan het aanvragen van een dyslexie-onderzoek.

  • 3. Een leesobservatie

    Practise what you preach! Je gaat aan de slag met het uitvoeren van een leesobservatie. Om te zorgen voor een gerichte aanpak, maak je gebruik van een kijkwijzer. Tijdens de observatie wordt de video vier keer onderbroken en verschijnt er een vraag in beeld. Kies de optie die volgens jou de beste is en ontvang direct feedback van Suzanne.

  • 4. Statement

    Twintig stellingen waarbij jij mag aangeven: ‘waar’ of ‘niet waar’. Ontvang direct feedback en een persoonlijk certificaat ‘Dyslexie: de signalen’ door minimaal 80% van de stellingen juist te beoordelen.

Aan het einde van deze training…

  • kun je een leerling planmatig volgen in zijn lees-spellingontwikkeling.
  • kun je verschillende instrumenten inzetten om lees-spellinggegevens van de leerling te verzamelen.
  • kun je een onderbouwde keuze maken van wanneer je welk instrument inzet.
  • ben je bekend met de signalen die kunnen duiden op dyslexie.
  • ben je bekend met de procedure van signaleren tot aan de aanvraag van een onderzoek.

Suzanne Sanders

“Goed kunnen lezen is een belangrijke voorwaarde voor succes op school en in de maatschappij. Een hele belangrijke vaardigheid dus!” Suzanne is taal-leesspecialist op basisschool de Vuurvlinder. Ze begeleidt collega’s om een passend aanbod te bieden op het gebied van taal en spelling. Van signaleringslijsten tot aan compleet uitgewerkte activiteiten, Suzanne heeft alle tools in handen om jou als leerkracht de juiste handvatten te bieden om een leerling structureel te volgen en daarnaast passende begeleiding te bieden op het gebied van lezen en spelling.