Computational Thinking

Snappen hoe een computer ‘denkt’, kan ik dat? Ja, dat kun jij stap voor stap leren…met behulp van deze training! Verwerf inzicht in de vaardigheden die kinderen moeten ontwikkelen om te leren programmeren.

0% played

De inhoud van de training

Computational Thinking is onderdeel van digitale geletterdheid en de 21st Century Skills. Het gaat erom dat jij in grote lijnen weet hoe technologie werkt en hoe een computer ‘denkt’. Dat hoeft heus niet ingewikkeld te zijn! Geweldig dat leerkrachten op scholen enthousiast zijn en van alles aanschaffen, zoals 3D-printers en robots…maar vaak staan die stof te happen in de kast! Hoe dat komt? Helaas hebben veel leerkrachten geen juist beeld bij het thema Computational Thinking. Het draait uiteindelijk om leren programmeren, maar het is veel meer dan dat. Denk aan leren omgaan met informatie, probleemoplossend en analytisch denken en creatieve vaardigheden…

  • 1. Question

    Tik op Google ‘Computational Thinking’ in en je wordt overladen met informatie. Waar gaat het nou echt om? Twaalf vragen aan de inhoudsexperts om de juiste focus te bepalen van deze training.

    15 min
  • 2. Online magazine

    Blader door dit magazine en maak kennis met de interessante wereld van Computational Thinking!

    40 min
  • 3. Video

    De kennis heb je in the pocket. Je begrijpt waar het over gaat…en dan? Hoe pas je dit toe in de praktijk? En welke leerkrachtvaardigheden zijn hier van belang?

    30 min
  • 4. Experience

    Een ‘zelfcheck’…in 4 situaties rondom programmeren en technologie is de vraag aan jou: wat doe je en wat zegt jouw (re)actie over jouw inzicht op het gebied van Computational Thinking?

    10 min

Aan het einde van de training

  • weet jij wat het belang van Computational Thinking is voor de toekomst van het onderwijs.
  • weet je welke vier gebieden er binnen Computational Thinking zijn en kun je deze toepassen.
  • weet je waar de behoefte en uitdaging van de leerkracht ligt rondom dit thema.
  • ken je de opbouw en weet je hoe je van ‘unplugged’ naar visuele programmeertaal kunt komen.
  • kun je Computational Thinking koppelen aan leerdoelen op allerlei vakgebieden.

Pauline Maas

Pauline heeft altijd al graag met computers gewerkt en haar roots liggen in de ict. Haar fascinatie voor technologie leidde tot haar eigen bedrijf: 4PIP. Ze promoot hiermee digitale vaardigheden en programmeren. Ze geeft lezingen over Computational Thinking, lessen aan kinderen en workshops voor docenten gericht op programmeren en bijvoorbeeld de MicroBit. Sinds oktober 2016 is Pauline samen met Tessa van Zadelhoff directeur van de Stichting CodeKlas, gericht op Computational Thinking.

Tessa van Zadelhoff

Tessa van Zadelhoff is een goeroe op het gebied van onderwijs en technologie! Ze is projectleider onderwijsinnovatie bij PRODAS en initiatiefnemer van het Ontdeklab en samen met Pauline Maas directeur van de Stichting CodeKlas. Tessa zoekt actief samenwerking met bedrijven en maatschappelijke instellingen.