Begrip voor lezen

Onderwijs in lezen gaat de hele dag door. Verhalen zijn immers overal!

0% played

De inhoud van de training

Als leerkracht wil je alle mogelijkheden aangrijpen om kinderen leesvaardig(er) te maken. Kunnen lezen opent immers de deuren naar de wereld; verhalen komen in elk vakgebied terug. Wat we willen? De leesmethode(s) als bron gebruiken en de kinderen het stuur in handen geven!

  • 1. De bedoeling

    Waarom deze focus op leesonderwijs? Wat wordt er precies mee bedoeld en wat zien we in de praktijk gebeuren? Relevante vragen die ihoudsexpert Wilma Willems in dit onderdeel beantwoordt.

    20 min
  • 2. Ins en outs

    Ontdek alle ins and outs rondom leesonderwijs. Verdiep je in de theoretische achtergrond en krijg nieuwe inzichten. Zo zorg je ervoor dat jouw leesaanpak weloverwogen en onderbouwd is!

    30 min
  • 3. Hoe dan?

    Je kent het ‘waarom’ en de gedachte daarachter…maar wat betekent dit voor jouw handelen? Hoe kom je achter de onderwijsbehoeften van de kinderen in jouw klas en hoe maak je dan een leesplan?
    Hoor en zie hoe Nathalie en Inge het in hun groep 8 aanpakken.

    20 min
  • 4. De volgende stap

    De inhoudelijke basis is gelegd.
    Maar dan…? Hoe kun je kinderen zelf de regie geven en een doorgaande lijn in het leesonderwijs krijgen?
    Kom erachter waar jouw persoonlijke uitdagingen liggen.
    Op naar de volgende stap in jouw ontwikkeling!

    15 min

Aan het einde van de training kun je deze vragen beantwoorden:

  • Wat betekent goed (geïntegreerd) leesonderwijs en hoe kenmerkt dit zich?
  • Welke vormen/aanpakken zijn er voor mijn leesplan?
  • Hoe kan ik de ‘baas’ worden over de leesmethode(s)?
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik het stuur overgeef aan de kinderen zelf?
  • Wat is er nodig om een doorgaande lijn in het leesonderwijs te krijgen?
  • Hoe krijgen wij als school onze visie op leesonderwijs?

Wilma Willems

Wilma had als kind één wens: juf worden op een school, zoals haar voorbeeldjuffen en -meesters, die haar als mens zonder vooroordelen de wereld wilden leren kennen. Zij hebben haar wereld groot gemaakt, vanuit het kleine dorp waar ze is opgegroeid.

Wilma startte als juf, werd leidinggevende in het onderwijs, ontwikkelde zich van Pabo-docent, studieloopbaanbegeleider, stagecoördinator, curriculumontwikkelaar en leidinggevende in het hbo tot onderwijsbegeleider en eigenaar van onderwijsinstelling OnderwijsMens B.V. en onderwijsbureau OnderwijsKwaliteit B.V.

Wilma heeft overzicht over het onderwijslandschap, ondersteunt op hoofdlijnen en legt snel verbanden. Ze schakelt moeiteloos van beleid naar het primaire proces en weer terug. Ze kent de praktijk in de klas en de dagelijkse ervaringen van leerlingen, leraren, directeuren en bestuurders. Ze speelt het liefst op het hele veld tegelijkertijd, trekt zich langzaam terug en adviseert op afstand nadat ze zichzelf in de dagelijkse praktijk overbodig heeft gemaakt.