Begeleiding bij lees- en spellingproblemen

‘Wat werkt’ als het gaat om de begeleiding bij lees- en spellingproblemen? Om deze vraag te beantwoorden neemt Suzanne Sanders, taal-leesspecialist op basisschool de Vuurvlinder, je mee naar haar werkplek. Ook Marion Hulsentop, dyslexiespecialist, geeft je advies en handige tips!

De inhoud van de training

Er is een enorme keuze aan activiteiten die je in kunt zetten om leerlingen te begeleiden op het gebied van lezen en spelling. Activiteiten die ‘bewezen effectief’ zijn, staan centraal in deze training. Suzanne en Marion reiken je verschillende activiteiten aan voor de begeleiding op zorgniveau 2,3 en 4. Met de korte filmfragmenten laten zij zien hoe dit er in de praktijk precies uitziet. De handige downloads zorgen ervoor dat je direct zelf aan de slag kunt! Kortom, alles wat je nodig hebt voor een gerichte en doeltreffende aanpak!

  • 1. Introductie

    De warming-up! Maak kennis met het onderwerp van de training ‘Begeleiding bij lees- en spellingproblemen’ en de inhoudsexperts: Suzanne Sanders en Marion Hulsentop. Ontdek wat je allemaal weet en kunt aan het einde van de online training.

  • 2. Begeleiding op zorgniveau 2

    Je hebt de eerste signalen opgepikt die kunnen duiden op lees-spellingproblemen. Je wil het aanbod voor deze leerlingen intensiveren: méér instructie, méér leertijd en méér oefentijd. Je probeert zoveel mogelijk uit te gaan van het basisaanbod, maar daarnaast wil je het lezen extra stimuleren. Ontdek in dit onderdeel wat je kunt doen aan (kleine) activiteiten.

  • 3. Begeleiding op zorgniveau 3

    De begeleiding op zorgniveau 2 leidt tot onvoldoende vooruitgang dus er is intensievere begeleiding nodig. Dit betekent dat je gaat werken met aanvullende lees-/spellingmaterialen die niet-methodegebonden zijn en de leertijd met minimaal 60 minuten per week uitgebreid wordt. Ontdek in dit onderdeel welke passende activiteiten je in kunt zetten bij de begeleiding op zorgniveau 3.

  • 4. Begeleiding op zorgniveau 4

    De begeleiding op zorgniveau 4 is bedoeld voor de leerling met een dusdanige achterstand op het gebied van lezen en spelling, dat diagnostiek en behandeling noodzakelijk is. De leerling krijg in deze fase een-op-eenbegeleiding van een extern behandelaar. Ontdek in dit onderdeel welke passende maatregelen jij als leerkracht kunt treffen om ervoor te zorgen dat de leerling zo goed mogelijk mee kan komen met het reguliere aanbod.

Aan het einde van deze training…

  • kun jij passende begeleiding bieden aan de 25% laagstscorende leerlingen op het gebied van lezen en spelling.
  • kun jij een passend aanbod samenstellen voor de 10% laagstscorende leerlingen op het gebied van lezen en spelling.
  • weet jij welke passende interventies je in kunt zetten om een leerling met ernstige enkelvoudige dyslexie te ondersteunen en begeleiden.
  • heb jij inzicht in de verantwoordelijkheden en werkzaamheden van een dyslexiespecialist.

 

Suzanne Sanders

“Goed kunnen lezen is een belangrijke voorwaarde voor succes op school en in de maatschappij. Een hele belangrijke vaardigheid dus!” Suzanne is taal-leesspecialist op basisschool de Vuurvlinder. Ze begeleidt collega’s om een passend aanbod te bieden op het gebied van taal en spelling. Van signaleringslijsten tot aan compleet uitgewerkte activiteiten, Suzanne heeft alle tools in handen om jou als leerkracht de juiste handvatten te bieden om een leerling structureel te volgen en daarnaast passende begeleiding te bieden op het gebied van lezen en spelling.

Marion Hulsentop

Marion is dylsexiespecialist en begeleidt kinderen met ernstige enkelvoudige dyslexie op school en in haar eigen praktijk. Ze krijgt veel vragen van onderwijsprofessionals die graag advies willen omtrent de begeleiding op zorgniveau 4. In de training geeft Marion tips die iedere leerkracht in kan inzetten om een passend aanbod te creëren voor de dyslectische leerling.