Activerende didactiek

Betrokkenheid als kern voor iedere instructie

0% played

De inhoud van de training

Een lage betrokkenheid van je leerlingen; soms zitten ze onderuitgezakt op de stoel, niet wetend wat nu precies de bedoeling is van de les. Herken je dit af en toe in jouw klas? Door de inzet van passende didactische werkvormen stimuleer je de actieve leerhouding bij de kinderen. Vul jouw ‘gereedschapskist’ met didactische inzichten, werkvormen en tools om de betrokkenheid te verhogen. Jij als leerkracht kan het verschil maken!

  • 1. Waarom?!

    Waarom activerende didactiek? Wat wordt er mee bedoeld? En in welke mate is dit wel of niet passend in combinatie met de instructiemodellen? Hele relevante vragen die Joyce en Jasmijn in dit onderdeel zullen beantwoorden.

    15 min
  • 2. Goed doordacht...

    Ontdek alle ins and outs rondom activerende didactiek. Zo zorg je ervoor dat je aanbod niet alleen ‘leuk’ is maar ook weloverwogen en onderbouwd!

    30 min
  • 3. Hoe dan?

    Je kent de ‘waarom’ en de gedachte daarachter… maar wat betekent dit voor jouw handelen? En hoe ziet er dat dan uit in de praktijk? Daarvoor nemen we een kijkje in bij juf Zeliha, leerkracht groep 5 van basisschool de Kameleon.

    30 min
  • 4. Hoe nu verder?

    De inhoudelijke basis is gelegd. Maar dan…? In dit onderdeel kom je erachter wat jouw persoonlijke uitdagingen zijn. Op naar de volgende stap in jouw ontwikkeling!

    25 min

Aan het einde van de training

  • weet je wat het zes fasen model inhoudt en kun je aan elke fase activerende didactiek koppelen.
  • heb je meer inzicht in hoe kinderen leren en weet je waarom het bevorderen van een lerende houding zo belangrijk is.
  • weet jij kinderen actief te betrekken bij hun eigen leerproces.
  • heb je inzicht in je eigen didactische vaardigheden: jij als leraar maakt het verschil!
  • heb je een rugzak vol manieren om werkvormen en structuur te bieden voor het ontwerpen van een effectieve les.

Jasmijn Kuyvenhoven

Jasmijn begon haar loopbaan als leraar en al vrij snel startte zij met de schoolleidersopleiding, om vervolgens aan de slag te gaan als interim-schoolleider.
In zowel binnen- als buitenland heeft zij mogen werken in het onderwijs, binnen verschillende managementfuncties. Onderwerpen waar zij zich voornamelijk mee bezig houdt zijn: verbetertrajecten, visieontwikkeling en het opleiden van interim-schoolleiders.

Uiteindelijk vindt Jasmijn dat de schoolleider, het team, de leraar kan en mag schitteren in hun vak zodat zij de kinderen kunnen laten stralen in al hun talenten en dat we samen het onderwijs vieren!

Joyce van den Boogaard

Joyce focust zich op het primaire proces in de klas. Zowel het hebben van een juiste pedagogische leerkrachtstijl als een sterke didactische aanpak staan volgens haar aan de basis van hoge leeropbrengsten. Door haar enthousiasme en praktische insteek kan zij op scholen de bal snel aan het rollen brengen.

Vanuit vier invalshoeken kan ze het onderwijs benaderen. Ze heeft ervaring als leerkracht in het basisonderwijs, ze ontwikkelt lesprogramma’s voor meerdere doelgroepen en weet in haar huidige rol als onderwijsadviseur leerkrachten in actie te zetten. Daarnaast is ze docent in het hoger beroepsonderwijs. Dankzij deze ervaringen weet zij binnen professionaliseringstrajecten de verbinding tussen theorie en praktijk bijzonder goed te leggen. Het kind staat daarbij altijd centraal; zij moeten lekker in hun vel zitten en hoog betrokken zijn. Dat zijn de voorwaarden om te leren!
Activerende didactiek (effectieve instructies/zes fasen model) is één van haar expertises.