Rekeninstructie: vasthouden of afstemmen?

Ik kom op heel veel verschillende scholen… een speerpunt dat 9 van de 10 keer genoemd wordt is het vak rekenen. Hoe komt dat toch? Bij deze vraag heb ik niet al te lang stilgestaan… wat mij betreft interessanter om te onderzoeken: Wat heb jij als leerkracht nodig aan kennis een vaardigheden om jouw rekeninstructie af te stemmen op de groep? Oftewel, wat zijn de succescriteria voor een goede rekeninstructie. Op de eerste plaats ‘lef’ als je het mij vraagt… Lef om buiten de gebaande paden (methode) te denken en daarmee de behoefte van je groep voorop te stellen. Daarmee wil ik niet verkondigen dat methodes overboord gegooid moeten worden, in tegendeel! Dit is een prima middel als richtlijn voor jouw rekenaanbod waarbij de uitdaging is deze niet ‘klakkeloos’ te volgen.

Pas geleden was ik op een school om samen met leerkrachten de studieochtend over ‘data-analyse voor te bereiden. Ook op deze school ligt de focus op het rekenen. “Het is lastig analyseren als 80% van mijn groep onvoldoende scoort, sommige kinderen hebben letterlijk alles fout,” was een opmerking van een leerkracht. Nu kan er een discussie op gang komen of er wel of niet de juiste toets afgenomen is, maar die kant wil ik niet op. Mijn vervolgvraag was: Wat betekent dit voor jouw rekenaanbod? “Ik volg nu gewoon de methode,” antwoordde ze met blosjes op haar wangen wetende dat dit niet de beste aanpak is… Nu denk je misschien: Hoezo? Want dat dacht ik ook… als dit het niveau is van je groep en je blijft gewoon je methode volgen is het alsof je Chinees praat tegen ze. Toch ben ik er van overtuigd dat deze leerkracht geen uitzondering is!

Om het lef te tonen om daadwerkelijk de behoefte van je groep als uitgangspunt te nemen voor je rekeninstructie, iedere dag weer, moet jij inzicht hebben in de verschillende fasen van het rekenproces om van daaruit beargumenteerde keuzes te kunnen maken: Ik kies ervoor morgen niet door te gaan naar de volgende les, maar dezelfde les nog een keer aan te bieden maar dan een stapje terug in het handelingsmodel. Gevolg? Je toets wordt misschien 3 dagen later afgenomen…

Wij begrijpen ook dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Want hoe doe je dat: beargumenteerde keuzes maken? Met deze vraag zijn wij naar Cindy Nillesen gestapt, auteur van de rekenmethode ‘Alles telt’ , ex-rekendocent Pabo op Hogeschool de Kempel én inhoudsexpert van de online training ‘Rekeninstructie’. Waar ligt volgens haar de grootste uitdaging voor de leerkracht?


Optimaal afstemmen

Zoals Cindy in de video al aangaf liggen er wat haar betreft kansen om de kwaliteit van de rekeninstructie te verbeteren. In een tijdperk waarin alles steeds digitaler wordt, waaronder de verwerking van het rekenen, is het instructiemoment des te belangrijker: modelgedrag, in gesprek over je aanpak, strategieën, oplossingen en eindeloos manieren proberen op je kladblaadje om er uiteindelijk achter te komen wat voor jou het beste werkt. Handelen vanuit drie rekenmodellen: het hoofdlijnenmodel, het handelingsmodel en het drieslagmodel + een dosis nieuwsgierigheid om te ontdekken op welke wijze jouw leerlingen rekenen. Bepalen in grote mate het succes van jouw rekeninstructie. In de online training neemt ze je stap-voor-stap mee en ontdek jij niet alleen wat ze precies betekenen maar ook hoe je ze gebruikt voor- tijdens- en na je instructie. Benieuwd in welke mate jij jouw instructie afstemt op de behoefte van de groep? Vul hieronder je gegevens in en ontvang direct per mail een rubric! Inetressant voor jou én je collega’s.

Wat betreft de training, nog heel even geduld… vrijdag 2 november gaat deze online.

Groetjes, Marsha van der Vleuten

Eigenaar Piex

 
* verplicht