We bespreken de uitdagingen, behoeften en theorieën rondom het onderwijs in Nederlands als Tweede taal (ervan uitgaande dat je dit zelf in de klas kan doen, het liefst met ondersteuning van de NT2-docent).
De uitdaging? Het kind is gisteren op Schiphol aangekomen en start vandaag in jouw klas. Het spreekt geen woord Nederlands. En nu?
De behoefte? Je vraagt je af wat jouw aanpak wordt bij dit kind: welke interventies pas je toe bij je (taal)lessen?
Een theorie? Het kind het liefst zo veel mogelijk laten integreren met Nederlandssprekende klasgenoten en daarnaast extra taalondersteuning geven.
Wist je ook dat het juist goed is om het kind zijn eigen moedertaal te laten gebruiken wanneer dat nodig is? Een combinatie met onze taal is een verrijking en tevens erkenning van het kind. Taal is immers onderdeel van je identiteit!
Ik kijk uit naar onze volgende afspraak, waarbij Anne ons nog meer inzichten gaat geven in het lesgeven aan kinderen met een andere moedertaal. De foto- en filmdag die ook al gepland staat zal het plaatje rondom NT2 compleet maken.
Linda
(tekstschrijver en fotograaf bij Piex)