62% van de leerkrachten vindt dat hij/zij hier TE WEINIG aandacht aan besteedt…

Maar liefst 62% van de leerkrachten vindt dat er onvoldoende aandacht besteed wordt aan mediawijsheid. Dit blijkt uit recent onderzoek: Mediawijsheid bij leraren in het primair onderwijs en voortgezet onderwijs. De noodzaak om leerlingen wijs om te leren gaan met media, die wordt zeker weten gezien en gevoeld! 84% Wil méér aandacht besteden aan dit thema in de klas. Hoe kan het ook anders in een tijd dat leerlingen méér online dan offline zijn? Waar te beginnen…


Een mediawijze leerkracht

Naar ons idee start een mediawijze leerling/klas toch echt bij een mediawijze leerkracht. Maar de vraag die al snel hierop volgt is: wat is een mediawijze leerkracht? Het competentiemodel mediawijze leerkracht geeft een duidelijk beeld van de kennis en skills die hiervoor nodig zijn. Maar waar het aan ontbreekt is de vertaalslag naar de praktijk. Neem nou de competentie: “Zien hoe media de werkelijkheid kleuren.”

 

Dit is een gedeelte van de omschrijving van de competentie… “Leert leerlingen kritisch te analyseren hoe conventies en gebruiken binnen de mediabranche van invloed zijn op de maatschappelijke beeldvorming en de normen en waarden binnen een cultuur.”

 

Interessant… maar HOE kan ik dit aanpakken? Wat kan ik concreet doen om deze competentie(s) verder te ontwikkelen?

 

Wij zijn er van overtuigd dat een mediawijze leerkracht -de hele dag door- bezig is met dit thema. Het aanbod is geïntegreerd in je lessen. Daar ligt voor velen nog een uitdaging want uit bovengenoemd onderzoek blijkt ook dat 67% het thema mediawijsheid vooral aanbiedt als georganiseerde activiteit, oftewel: een losse les.

Conclusie?

Er is werk aan de winkel! En nee…. geen MAAR. In deze digitale samenleving is mediawijsheid minstens zo belangrijk als taal, rekenen en spelling. Gelukkig is de overgrote meerderheid het hier volledig mee eens: 84% van de leerkrachten geeft aan het heel belangrijk te vinden hier op school aandacht aan te besteden.

Met bovenstaande input zijn wij aan de slag gegaan met het ontwikkelen van de online training: De mediawijze leerkracht! Vanaf september 2018 kunnen ALLE leerkrachten laagdrempelig aan de slag met het thema mediawijsheid. Waarom de online training?

  • Altijd en overal toegang tot de training: bepaal je eigen tijd en tempo
  • In slechts 1,5 uur ben jij heel veel mediawijzer
  • 10 activiteiten die direct te integreren zijn in het rooster
  • Eindelijk begrijp je wat de tien competenties echt inhouden
  • Alle kennis die je nodig hebt voor om een vliegende start te maken tot een mediawijze leerkracht
  • Je hoeft absoluut geen ICT’er te zijn om aan de slag te gaan met deze training Nieuwsgierig zijn en durven proberen, dat zijn de voorwaarden.

Voor de inhoud van deze training hebben we twee toppers aan de haak geslagen: Tessa van Zadelhoff en Jeroen Vrijnsen. Goeroes op het gebied van mediawijsheid!

Dan nu de hamvraag… Hoe mediawijs ben jij?

Zegt het woord ‘filter bubble’ jou (n)iets? En begrijp je ook (niet) hoe deze werkt? En kun je de werking van de filter bubble ook (niet) uitleggen aan je leerlingen? Geen probleem! Ontdek in hoeverre jij al mediawijs bent. Vul hieronder je gegevens in en ontvang een superhandige checklist direct in je mail.

 
* verplicht